Thierry Mugler Alien Essence Absolue
Absoluut Alien, Alien Absoluut

Jaar van lancering: 2012
Parfumeur: Dominique Ropion
Model: Anna Jagodzinska
Fotografie: onbekend

Heb het geloof ik al eerder opgemerkt: wanneer is een parfum helemaal, maar dan ook helemaal af? Vroeger, die goede oude tijd; we praten over de periode tot aan het midden van de jaren negentig van de vorige eeuw, was een parfum klaar op het moment dat het in de winkel lag. Dan mocht je eigenlijk van geluk spreken, gezien de meeste huizen vanaf toen ook zijn begonnen met het weglaten van een extract in het assortiment van een nieuwe geur. Sinds een paar jaar kun je stellen – de exacte ‘ingangsdatum’ is niet exact aan te geven – dat wanneer een gerespecteerd parfumhuis, mode- of luxelabel een Grote Geur lanceert, dit eigenlijk een schets is.

Nu heb ik het niet over de extreme versies die als ‘maskerade’ voor een herformulering verschenen. Ook niet over geuren die na introductie niet succesvol bleken en de formule dus snel werd aangepast – neem Champs-Elysées van Guerlain (1996), neem Diors J’Adore (1999) en Miss Dior Chérie (2004). Laatste kreeg niet alleen een geheel nieuwe formule, ook de naam moest het ontgelden: Chérie werd weggepoetst. Wel bijvoorbeeld over de eerste Prada-geur (Prada Amber uit 2004) en Alien van Thierry Mugler (2005): daar is heel wat aan gesleuteld, aan verbeterd voor ‘men’ kon zeggen: ‘Nu is die perfect, absoluut’. Bij Mugler weet je het eigenlijk nooit, voor je het weet lanceert hij seizoen later een nog ab-so-lu-te-re versie.

Deze verfijning heeft een voordeel, die merkwaardig genoeg niet makkelijk is: het vergt van een gemiddelde consument ervaring om de subtiele nuances waar te nemen, te ruiken. Het wordt iets makkelijker voor haar (of hem) wanneer het geur betreft die haar (of zijn) favoriet is. Ervaring werkt in je voordeel: je ruikt eerder de verschillen. Mugler heeft Alien in verschillende gedaantes met ons gedeeld. In 2005 de eerste versie; een eau de parfum. Ofwel: een geur in drie relevaties: amber, bloemen, hout. In 2007 was het parfumextract: dezelfde relevaties maar dan intenser. In 2009 de eau de toilette. Ofwel, Alien ziet het licht door toevoeging van citrusnoten en mandarijn. En dan heb ik het nog niet gehad over de zomer- en winterversies.

Maar het kan volgens Mugler nóg exquiser, daarom nu: Alien Essence Absolue. Wordt ons gebracht door ‘zonnegodin’ Alien, die zoals wel vaker het geval is bij buitenaardse wezens, ‘hoewel dichtbij toch onbereikbaar is’. Maar toch: gekleed in een couturejurk, gecreëerd door Mugler, schenkt ze ons hoop, rust en licht. Maar toch: best wel schrikken als je haar ‘zo maar’ in vol ornaat op straat zou tegenkomen. Ze heeft iets dat me doet denken aan zoals de meeste ‘onder ons’ haar naam zullen interpreteren – inderdaad de gelijknamige film, of die schone vreemdeling uit Mars Attacks.

WAT RUIK IK EIGENLIJK?

De transformatie van Alien naar Alien Essence Absolue is een bijzondere gelegenheid, daarom schittert de geur in een nieuwe flacon: ‘een druppel goud, geslepen als een topaasjuweel’. De inhoud garandeert dat de drie revelaties van Alien zich nog eleganter manifesteren. Dus werd bij de sambacjasmijn heliotroop – geliefd om haar lichtbloemige toets met vanillenoot – toegevoegd. Het maakt de geur sensueler, maar tegelijkertijd ook ‘liever’ en zachter.

Het kasjmierhout is verrijkt met zonnebloem en iris. De eerste verspreidt niet echt een parfum. Is meer het idee dat toevallig mooi past bij zonnegodin. Werd qua geur vertaald in een warme, beetje ‘stuifmeelachtige’ noot. Iris doet dat eigenlijk van ‘zichzelf’: is zacht, fluwelig en poederachtig. Het zachte en kalmerende amber ziet zich omringd met een originele gourmandgeur (balsamico – zie foto), die samen met een zacht-sensuele vanillenoot Alien Essence Absolue nieuwe sensualiteit schenkt. Een mooie exercitie, maar je moet zoals gezegd over veel Alien-ervaring beschikken om de verfijning direct te ervaren.

RUIK & VERGELIJK

Grote kans dat je nu als ware Alien-fan, het origineel minder vindt:

Thierry Mugler Alien (2005)

Geschreven door Erik Zwaga, de geurengoeroe.
Onafhankelijk parfumspecialist & journalist.

Parfumerie.nl wil door samenwerking met Erik Zwaga de consument meer informatie en liefde voor de prachtige parfumeriebranche geven. Een branche met vele uitersten, waar voor iedereen veel te genieten valt. Erik Zwaga is door opleiding en ervaring een specialist bij uitstek. Hij onderhoudt contacten met parfumeurs en diverse parfumhuizen. Zijn mening is alom gerespecteerd. Hij schrijft regelmatig in diverse vakbladen, kranten en beautymagazines. Parfumerie.nl is trots op de samenwerking.

© Copyright Parfumerie.nl