Amouage Gold Man, voor Westerse begrippen een ‘vrouwelijke’geur, voor Arabische begrippen een ‘mannelijke’ geur.

Jaar van lancering: 1983/2008
Neus: Guy Robert

Het blijft vreemd de indeling tussen mannelijke en vrouwelijke geuren en ingrediënten. Sterker, het is een onnatuurlijke classificatie bedacht door de moderne parfumindustrie aan het begin van de twintigste eeuw om het de gewone vrouw en gewone man iets makkelijker te maken in de parfumerie.

Gewone… moet je eigenlijk tussen aanhalingstekens plaatsen, want het was voornamelijk de oude (blauwbebloeden en aanverwante ‘van huis uit’ gefortuneerden) en nieuwe elite (de eerste generatie selfmade miljonairs en filmsterren) voor wie parfumeren toen een vanzelfsprekend onderdeel was van het dagelijkse ‘schoonheidsritueel’.

Pas vanaf de jaren zestig toen het parfum zich met name in de westerse democratiseerde, delen steeds meer ‘Jan en Jannies met de Pet’ in de dagelijkse parfumvreugde. En voor hen werden typische vrouwelijke en mannelijke geuren ontwikkeld met begeleidende ‘geslachtsbepalende’ campagnes. Dat voorkwam dat je als man een vrouwelijk parfum zou kopen en vice versa.

Vrouwelijk kort door de bocht: bloemen en sensuele grondstoffen. Voor de man kort door de bocht: citrus, varen, hout. En deze indeling is eigenlijk zeer westers. Zo wordt in het Nabije, Midden en Verre Oosten heel anders gedacht over deze indeling. Sterker, die heeft eigenlijk nooit bestaan.

Dat onderga je mooi en wonderschoon in Gold Man. Eerlijk gezegd is deze geur mij een beetje ontgaan. Zeker in het jaar van de lancering, toen ik toch al een beetje, heel erg into geuren was en toen nog Amouage pour Homme werd genoemd. Maar om bij het 25jarig jubileum stil te staan werd de geur in 2008 omgedoopt tot Gold Man. Voor de westerse man en vrouw zal die wellicht als zeer vrouwelijk overkomen, door de sterke nadruk op bloemen.

De homesite raadt trouwens aan de geur vooral ’s avonds te dragen vanwege zijn rijkdom ‘in sophistication and splendour’. Heb ik dus gedaan onlangs – ‘testing, testing’ – tijdens een bezoek aan de opera van Brussel. Had op mijn linker pols Gold Woman gespoten en op mijn rechterpols Gold Man. Liet het verscheidene kennissen en onbekenden tijdens een afterparty ruiken, en verdomd: iedereen die polshoogte kwam nemen, vond beide geuren elegant, mooi, maar… vrouwelijk. Hoe komt dat nou?

WAT RUIK IK EIGENLIJK?

Nou, inderdaad door de sterk-sensuele nadruk op bloemen. Want Gold Man is de mannelijke versie van Gold Woman. Alleen aan de basis werden ‘mannelijke’ ingrediënten toegevoegd om de geur donkerder en ‘houtiger’ te maken. Eikenmos (foto) en patchoeli dus.

Voor ‘de rest’ is de geur hetzelfde. Dus eerst, geen klassiek-westers frisse opening maar een prachtige en originele combinatie van wierook, cistus labdanum en lelietje-van-dalen.

Wierook maakt deze lentebloem merkwaardigerwijze niet rokerig, maar geeft het een zijdezacht spoor waardoor je eerder de indruk krijgt ‘melkig’ mirre te ruiken. En de cistus labdanum is de aanzet tot de muskachtige all over-impressie van Gold Man.

Het hart is een super elegante ontmoeting tussen jasmijn en iris waardoor het geheel nog bloemiger wordt. En het lijkt alsof in de basis ook iets meer ambergris en civet is toegevoegd, om het totaalidee ‘mannelijker’ te maken. Het eindresultaat: een über-elegante geur die niets stoers heeft. Mannelijke verfijning ten top zonder decadent of ‘verwijfd’ te worden.

RUIK & VERGELIJK

Nou, in dit geval nogal obvious. En wat zou er gebeuren als je Gold Man mengt met:

Amouage Gold Woman (1983)

Geschreven door Erik Zwaga, de geurengoeroe.
Onafhankelijk parfumspecialist & journalist.

Parfumerie.nl wil door samenwerking met Erik Zwaga de consument meer informatie en liefde voor de prachtige parfumeriebranche geven. Een branche met vele uitersten, waar voor iedereen veel te genieten valt. Erik Zwaga is door opleiding en ervaring een specialist bij uitstek. Hij onderhoudt contacten met parfumeurs en diverse parfumhuizen. Zijn mening is alom gerespecteerd. Hij schrijft regelmatig in diverse vakbladen, kranten en beautymagazines. Parfumerie.nl is trots op de samenwerking.

© Copyright Parfumerie.nl