Boucheron Jaïpur Homme, de man ‘van nu’ op zoek naar schoonheid en het unieke.

Jaar van lancering: 1997
Neus: Annick Menardo

Louis Boucheron (1874-1959), kleinzoon van de oprichter Frédéric Boucheron (1830-1902) van het gelijknamige juweliershuis, Boucheron, had eigenlijk maar één fascinatie: de rijke cultuur van India. En dan in het bijzonder die van Jaïpur, de stad bekend om zijn harmonieuze architectuur (geïnspireerd op de astronomie) én rijkdom aan edelstenen.

Al snel verraden de door Louis ontworpen sieraden, die schitteren in de etalage van de flagship store op het Place Vendôme, deze overdadige, oriëntaalse invloed. Het levert hem extra veel klanten op, waaronder maharadja’s uit India die met koffers vol met edelstenen naar Parijs trokken om die te laten zetten in de rijkste en overdadigste creaties ooit.

In 1993 is het de kleinzoon van Louis Boucheron – Alain, geboortejaar 1948 – die de band van de juwelier met Jaïpur onderstreept door het tweede vrouwenparfum naar deze stad te vernoemen – als symbool voor mystiek en betovering. In 1997 is het de beurt aan de mannelijke versie.

Net zoals Boucheron Homme (1990) is Jaïpur Homme gehuisd in een flacon met architectonische aspiraties. Krachtige contouren resulteren in een neo-klassiek bouwwerk van glas, goud en metaal. Mannelijk en harmonieus: een weerspiegeling van de inhoud. Jaïpur Homme ziet Alain Boucheron als een hommage aan Louis Boucheron én aan de man van nu met pioniersgeest op zoek naar schoonheid en het unieke.

WAT RUIK IK EIGENLIJK?

De wereld van Jaïpur Homme wordt opgeroepen met krachtige ingrediënten. Na een bescheiden citrusopening, verspreiden kaneel, kruidnagel en nootmuskaat direct hun intens krachtige spoor dat wordt enigszins wordt verzacht door het bloem-zoete heliotroop en tonkaboon. Vanille en amber geven deze geur in de basis zijn zwoele raffinement. Chic en verfijnd!

De man die de essentie van Jaïpur Homme zo zuiver mogelijk wil ondergaan, doet er verstandig aan de eau de parfum-concentratie te kopen. Want versterkt met houttonen, geeft hierin het zijn ‘scent of harmony’ het beste prijs. Dus: chiquer en verfijnder!

RUIK & VERGELIJK

Wie deze gedroogde boon wel eens puur heeft geroken zal zich verbazen over het aangename, beetje naar vanille, honing en rum ruikende karakter. Dat weten neuzen al langer. Zij waarderen de tonkaboon niet alleen om deze zoetige geur maar ook om zijn fixerende vermogen, en wordt daarom veel in de basis van geuren verwerkt. Hier nog enkele geuren met een opvallende tonka-touch die in dezelfde periode verschenen.

Burberry Burberry for Men / Classic (1997)
Chanel Allure pour Homme (1999)
Dunhill Essence (2003)

Een parfum waarin de tonkaboon op ‘het best van zijn kunnen’ is, onderga je in:

Guerlain – L’Art et la Matière – Tonka Impérial (2010)

Geschreven door Erik Zwaga, de geurengoeroe.
Onafhankelijk parfumspecialist & journalist.

Parfumerie.nl wil door samenwerking met Erik Zwaga de consument meer informatie en liefde voor de prachtige parfumeriebranche geven. Een branche met vele uitersten, waar voor iedereen veel te genieten valt. Erik Zwaga is door opleiding en ervaring een specialist bij uitstek. Hij onderhoudt contacten met parfumeurs en diverse parfumhuizen. Zijn mening is alom gerespecteerd. Hij schrijft regelmatig in diverse vakbladen, kranten en beautymagazines. Parfumerie.nl is trots op de samenwerking.

© Copyright Parfumerie.nl