Chanel Coco Mademoiselle

HET JONGE ZUSJE VAN COCO

Jaar van lancering: 2001
Parfumeur: Jacques Polge

Het werd als ‘tussendoortje’ op de markt gezet om de tijd tussen Allure uit 1996 en het nieuwe, grote Chanelparfum – Chance uit 2003 – te verkleinen: Coco Mademoiselle. En de geur blijkt een succes boven verwachting. Maar dan ook echt boven verwachting.

De reden? De geur natuurlijk, maar ook de ongelofelijke sterke uitstraling van de ambassadrice: geen nieuw overgehypt supermodel, maar een ‘oudje’: Kate Moss. Zij poseert als een moderne incarnatie van de rebelse jonge vrouw die Coco Chanel ooit zelf was en maakt het merk in een keer hip en fris.

Want raar maar waar: heel veel jonge vrouwen associëren de naam Chanel nog steeds met tuttie en ouderwets. Iets wat met de vorige geuren niet echt wilde lukken, lukt wel met Coco Mademoiselle. In 2004 ‘dreigde’ Kate Moss te worden ingeruild voor een nieuwe ambassadrice. Moss zou volgens Chanel door haar soms liederlijke levenswandel niet meer de normen en waarden van het couturehuis kunnen vertegenwoordigen. Opvallend: Chanel komt hierop in 2005 terug.

Inmiddels is Kate definitief Coco Mademoiselle af. Ze werd in 2007 opgevolgd door Keira Kneightly (en begon zelf met een succesvolle midprice-geurenlijn). En die Kneightly scheurt toch maar mooi door een verkeersvrij Parijs – hoe krijgt Chanel het voor elkaar – in de nieuwe clip uit 2011 geregisseerd door Joe Wright. Alleen de gebruikte song It’s a man’s world (van James Brown) gezongen door Joss Stone is dat nu wel of niet serieus bedoeld?

WAT RUIK IK EIGENLIJK?

Het bijzondere: Jacques Polge is er weer in geslaagd klassieke parfumingrediënten zoals bittere sinaasappel, bergamot, ‘ochtendroos’ – wordt waarschijnlijk rose de mai mee bedoelt), jasmijn, patchoeli, vanille, witte musk zo nieuw te laten ruiken. Heeft onder meer te maken met het feit dat sinds het verschijnen van Coco de mogelijkheden om meer uit één ingrediënt te halen is toegenomen. Kon je voorheen jasmijn op slechts ‘op vijf manieren’ laten ruiken, nu heb je volgens Jacques Polge meer dan dertig mogelijkheden. Het levert een zachte, liever bijna huideigen geur op die bescheiden sensueel is.

Niet iedereen is het trouwens gecharmeerd van deze geur: op veel parfumblogs lees je over de ‘te synthetische’ patchoeli. Die zou de geur geen mooie ‘sillage’ geven. Ik zeg: ruik aan het parfumextract en je piept wel anders. Volgens Chanel het ultieme kenmerk van raffinement: als je een geur aanbrengt op het haar. Daarom lanceerde het in 2004 Coco Mademoiselle Parfum Pour Les Cheveux. En in 2005 verscheen het lang verwachte parfumextract. Het opvallende: in al zijn intensiteit toch verrassend luchtig. Hiervoor werd het hesperidenakkoord in de opening en de jasmijn in het hart versterkt.

RUIK & VERGELIJK

Loop even naar de parfumerie en vraag of je Coco mag proberen. Kun je ervaren wat het verschil tusssen een oriental en een lichte oriental is.

Chanel Coco (1984)

Geschreven door Erik Zwaga, de geurengoeroe.
Onafhankelijk parfumspecialist & journalist.

Parfumerie.nl wil door samenwerking met Erik Zwaga de consument meer informatie en liefde voor de prachtige parfumeriebranche geven. Een branche met vele uitersten, waar voor iedereen veel te genieten valt. Erik Zwaga is door opleiding en ervaring een specialist bij uitstek. Hij onderhoudt contacten met parfumeurs en diverse parfumhuizen. Zijn mening is alom gerespecteerd. Hij schrijft regelmatig in diverse vakbladen, kranten en beautymagazines. Parfumerie.nl is trots op de samenwerking.

© Copyright Parfumerie.nl

CHANEL is helaas niet verkrijgbaar in onze webshop.
CHANEL is wel verkrijgbaar in ons filiaal Damstraat 27-29 in Amsterdam.