Etro Paisley, Paisley is Etro, Etro is Paisley

Jaar van lancering: 2011

Etro lijkt steeds meer af te stappen van zijn oorspronkelijke layer-filosofie. Een beetje vreemd gezien de huidige populariteit van het mengen van diverse geuren om zo tot je eigen ‘privéparfum’ te komen. Ook maakt Etro steeds meer onderscheid tussen vrouwen- en mannengeuren. Verscheen vorig jaar voor de man Pegasus, nu is de vrouw aan de beurt met Paisley. Genoemd naar een decoratiemotief dat je inmiddels als het ‘herkenningsmotief’ van het Italiaanse luxelabel kunt beschouwen.

Het paisley-motief is een traanvormig, puntig toelopend abstract bloemenmotief dat volgens overlevering is geïnspireerd op het blad van de vijgenboom uit India. Het stamt oorspronkelijk waarschijnlijk uit Perzië, waar het sinds ‘onze’ vroege middeleeuwen werd toegepast voor diverse decoratieve doeleinden en – via de Mongolen – in India ‘kwam’. Volgens andere bronnen ligt de oorsprong veel verder terug: de tijd van de Babylonische cultuur die in dit motief het gedraaide blad van de scheuten van de dadelpalm – voor de Babyloniërs ‘de boom des levens’ die voedsel gaf en bescherming bood – zagen als symbool van eeuwige vernieuwing.

Paisley als ‘officiële’ naam voor dit motief is ontstaan in de 19de eeuw toen tijdens de Britse overheersing van India kasjmier shawls waarin dit motief zat verwerkt, door Engelse bestuurders, kolonisten en soldaten als cadeau naar het vaderland werd meegenomen. In de toenmalige textielstad Paisley namen fabrikanten dit motief ‘over’ en verwerkten het in stoffen. Sterker, paisley vormt een belangrijk onderdeel van de geschiedenis van geweven textiel in Schotland, waarvan ‘The Paisley Shawl Collection’ nog steeds getuigt is in het Paisley Museum in… Paisley.

Dit zegt Etro over Paisley met enkele kanttekeningen van mijn: ‘Een eerbetoon aan de traditie en de geschiedenis van het merk. Een subtiele geur die zich sterk identificeert met de persoonlijkheid van de draagster’. Niets op tegen. ‘Een sensatie die lichaam en geest omhult, zoals als het paisley-ontwerp de flacon’. Idem. Exotische bloemen omlijnen een vrouw die wijselijk de vernieuwing van de moderniteit combineert met aromatische tradities van de vijf continenten’. Wijselijk… hoe uit zicht dat? Aromatische tradities van de vijf continenten? Ik bespeur slechts vier continenten. ‘Die op haar gemak is bij het zintuiglijke evenwicht waar het Oosten zonder conflict of verwarring het Westen ontmoet, een individualisme vol van ideeën en gevoelens’. Dit snap ik echt niet.

Ook het volgende niet en vind ik overbodig voor een understated luxemerk als Etro. Er zijn al genoeg merken die de vrouw in al haar ‘filosofische’ en romantische cliché’s beshrijven: ‘Paisley is een icoon, een levensfilosofie, een culturele keuze die bestaat uit energie en passie. Het is de bevestiging van een vrouwelijkheid die wordt versterkt en bevredigd, gerespecteerd en gedroomd. En tijdloos, omdat het de tijd omarmt als een persoonlijke uitdaging en reden van bestaan. Paisley siert een vrouw die weet hoe te leven bij de dag en te genieten van de nacht, die net zoveel houdt van het grootstedelijke, de oceanen en sneeuw, en die een prachtig spoor volgt dat voor altijd de paden van haar hart doorkruist’.

WAT RUIK IK EIGENLIJK?

Paisley is een op en top klassieke geur, alleen niet overdreven vrouwelijk. Dat komt volgens door het  bittergroene en ‘anders frisse’ kardemon – dat als een typisch mannelijk parfumingrediënt wordt gezien – dat in de opening wordt opgevoerd en behoorlijk lang aanwezig blijft en subtiel is omwikkeld met bergamot en zwarte besblad. Een energieke start dus, die als het ware de uitbundigheid van het sensuele bloemenhart een beetje temperen. Want de sambacjasmijn en ylang-ylang, ruik je goed, maar niet al te overrompelend. Mooi is de roze peper-noot die de deze twee bloemen als het ware opliften. De basis van Paisley – een gulle dosis patchoeli, vanille en grijze amber – zorgt ervoor dat dit alles wordt mooi wordt verwarmd en een licht-sensuele toets krijgt.

RUIK & VERGELIJK

Nog een Etro-geur waar in het hart jasmijn en ylang-ylang bloeit. Alleen dit keer zeer sensueel en met een bijna dierlijke toets.

Etro Royal Pavillon (1989)

Geschreven door Erik Zwaga, de geurengoeroe.
Onafhankelijk parfumspecialist & journalist.

Parfumerie.nl wil door samenwerking met Erik Zwaga de consument meer informatie en liefde voor de prachtige parfumeriebranche geven. Een branche met vele uitersten, waar voor iedereen veel te genieten valt. Erik Zwaga is door opleiding en ervaring een specialist bij uitstek. Hij onderhoudt contacten met parfumeurs en diverse parfumhuizen. Zijn mening is alom gerespecteerd. Hij schrijft regelmatig in diverse vakbladen, kranten en beautymagazines. Parfumerie.nl is trots op de samenwerking.

© Copyright Parfumerie.nl