Hugo Boss Hugo Man Parfumerie.nlHugo Boss Hugo Man, voor de jongeman op zoek naar een jonge geur.

Jaar van lancering: 1995

Midden jaren negentig had Hugo Boss een beetje last, zeg maar behoorlijk, van een imagoprobleem: het stond bekend als de lopende bandleverancier van degelijk-saaie pakken (breedgeschouderd dat wel) voor degelijk-saaie doelgroepen. Met lifestyle, trendy en hip had het weinig vandoen. Het roer moest om. En radicaal.

Binnen twee jaar bevrijdde het merk zich van het ‘makelaarskostuum’-beeld en ontpopte zich tot een innovatief up-to-date, hip en cool modelabel. Niet trendsettend. Slim: de lancering van een nieuw modellabel met een jonge en ‘urban’ uitstraling. Het kreeg de voornaam van de oprichter en is door een gedreven marketingcampagne niet meer uit het modebeeld weg te denken, zoals dat heet: Hugo. Nu nog een geur met dezelfde naam. Bij de première van Hugo Man werd Werner Schreier – een van de eerste mannelijke modellen met superstatus – als ambassadeur voorgesteld.

Zijn imago – omringd met veel uitgaan, lekkere chics, verboden drugs, gelegaliseerde drugs en living down the fast lane – paste goed bij het nieuwe, minder braaf-burgerlijke imago van Hugo Boss. Hij is inmiddels opgeruimd en vervangen door iets meer eigentijdse en minder belast model: Nicolas Duvauchelle. Iets te schattig en niet stoer misschien. Want hij is ingewisseld door een acteur dit keer: Jonathan Rhys Meyers. Met hem krijgt Hugo Man ook een nieuwe slogan – ‘your fragrance rules’. Whatever that may means. Verdiep je je er in dan wordt duidelijk dat iedere man die dit leest en geen Hugo Man gebruikt, wellicht denkt: ‘Helemaal mee eens’. Het heeft de geur in ieder geval geen kwaad gedaan: Hugo Man blijft een van de beste verkochte in het Boss-assortiment.

WAT RUIK IK EIGENLIJK?

GrapefruitHugo Man is fris en ‘ontspannen’ met veel diverse groene noten. Ruik de opening: groene appel, hars van dennennaald (en grapefruit). Ruik het hart: bitter salie, gloedvol tijm, frisse munt, kruidig basilicum en ‘cederblad’. Jasmijn zorgt ervoor dat al deze groenmakers een bloemige en beetje zoetige afronding krijgen. De basis brengt vervolgens alle ingrediënten in evenwicht: mos, ‘balsem’, sandelhout en vetiver. En over dit alles blaast een aangenaam ozonwindje.

RUIK & VERGELIJK

En daar waren ze in een keer: geuren gemaakt voor de jongere man, of beter gezegd jochies (vanaf zestien jaar) die nu ook wel eens een ‘echt’ geurtje willen. Opvallend: deze geuren ruiken fris en groen, en wat uitstraling betreft, zijn ze behoorlijk ‘anarchistisch’, ‘non-conformistisch’ en een beetje ‘arti-farti’. Daar schijnen jonge mannen volgens de parfummarketeers zich in te herkennen, past bij hun ‘aspiratieniveau’.

Tommy Hilfiger Tommy (1995)

Geschreven door Erik Zwaga, de geurengoeroe.
Onafhankelijk parfumspecialist & journalist.

Parfumerie.nl wil door samenwerking met Erik Zwaga de consument meer informatie en liefde voor de prachtige parfumeriebranche geven. Een branche met vele uitersten, waar voor iedereen veel te genieten valt. Erik Zwaga is door opleiding en ervaring een specialist bij uitstek. Hij onderhoudt contacten met parfumeurs en diverse parfumhuizen. Zijn mening is alom gerespecteerd. Hij schrijft regelmatig in diverse vakbladen, kranten en beautymagazines. Parfumerie.nl is trots op de samenwerking.

© Copyright Parfumerie.nl