Hugo Boss Hugo Woman Parfumerie.nlHugo Boss Hugo Woman, voor het rebelse meisje met een rebels hart.

Jaar van lancering: 1997
Parfumeur: Ursula Wandel

Met Hugo, de eerste geur voor (jonge)mannen van Hugo Boss uit 1995 werd één ding duidelijk: het imago van te breed geschouderde pakken voor carrièremannen uit het middenkader werd afgezworen. In plaats hiervan: geleidelijk aan steeds hipper wordende collecties die van het degelijke Duitse merk een internationaal lifestylebrand van de eerste orde moet maken. Is gelukt.

Wat nog ontbrak: een vrouwencollectie met een even hippe en kosmopolitische uitstraling. Als voorbode hierop eerst een geur: Hugo Woman. Volgens Hugo Boss een onconventionele geur die vraagt om een onconventionele locatie voor de lancering. Het gebeurde in een ouderwetse treinremise in Berlijn waar de ingevlogen pers getuige was een – eveneens – onconventionele presentatie.

Een beetje chaotisch. Een beetje onbezonnen. Logisch de geur moet meisjes aanspreken die er een urban en easy going attitude op nahouden. Daarom zit de geur om de ongecompliceerdheid van de draagster en de geur te benadrukken, net zoals zijn mannelijke tegenhanger, in een variatie op een veldfles. Kortom, geen romantisch gedoe met bijtjes en kusjes, maar gewoon een geurtje voor de rebelse stadsmeid die lekker, maar ongecompliceerd wil ruiken.

WAT RUIK IK EIGENLIJK?

Chineze parfumplant Aglaia OdorataOm dit bereiken koos de neus voor een cocktail met een fris-waterig karakter. Centraal in Hugo Woman bloeit de aglaia odorata (ook bekend als Chinese parfumplant, zie foto), een ‘heilige’ bloem uit Bali die nu voor het eerst dankzij de head space-techniek in een geur is verwerkt.

Maar eerst ruik je als het goed is meloen, papaya en groene appel. Voor het bloemige effect werd jasmijn en lelie geplukt. De basis van zachte houtsoorten en iris zorgt ervoor dat het ongecompliceerde en frisse karakter van Hugo Woman lang blijft ‘hangen’.

RUIK & VERGELIJK

Hoe je het meisjeshart met een geur moet veroveren, daarover verschillen de parfumhuizen nogal. Hugo Boss kiest voor een ‘wilde’ en eigengereide manier.

Cacharel Anaïs Anaïs (1978). Het beroemdste meisjesgeur – Anaïs Anaïs – van Cacharel benadrukt de verbondenheid tussen twee hartsvriendinnen.

Geschreven door Erik Zwaga, de geurengoeroe.
Onafhankelijk parfumspecialist & journalist.

Parfumerie.nl wil door samenwerking met Erik Zwaga de consument meer informatie en liefde voor de prachtige parfumeriebranche geven. Een branche met vele uitersten, waar voor iedereen veel te genieten valt. Erik Zwaga is door opleiding en ervaring een specialist bij uitstek. Hij onderhoudt contacten met parfumeurs en diverse parfumhuizen. Zijn mening is alom gerespecteerd. Hij schrijft regelmatig in diverse vakbladen, kranten en beautymagazines. Parfumerie.nl is trots op de samenwerking.

© Copyright Parfumerie.nl