Justin Bieber Someday, belieb it or not..

Jaar van lancering: 2011
Neus: Honorine Blanc
Model: Dree Hemingway
Flaconontwerp: ‘Marc Jacobs

Celebgeurtjes is vooral een ‘vrouwending’. Zangeressen, actrices en andere claim to faim-personalities van de vrouwelijke soort plakken hun naam op geuren die worden gekocht door fans. Gaat maar door: dit jaar wordt het parfumdebuut verwacht van Lady Gaga (op tijd) en Madonna (te laat). Mannen, beroemd en geur: een moeilijker te verkopen act. Toch lukt het Antonia Banderas, Usher, Sean John en David Beckham. Worden meestal gekocht door mannen of vrouwen (of kinderen) die het hun mannen (of vaders) geven.

Met Justin Bieber ligt het nét weer even anders: zijn eerste geur is voor meisjes, of eigenlijk zijn fans. Zijn er miljoenen wereldwijd. Dus Someday wordt een succes. De opvolgers ook. Neem ik gif op in. De geur heeft een merkwaardige slogan: ‘Never let go with the fragrance for her that gives back’. Dat never let go doet me denken aan die ‘gedenkwaardige’ scene tussen Leonardo DiCaprio en Kate Winslet in de film Titanic (1997). Met andere woorden, in wat voor een omstandigheden – van vrij akelig tot helemaal gelukzalig – Someday laat je nevernooitniet los.

Ik ben natuurlijk niet de eerste en niet de laatste: vraag me af of Marc Jacobs Justin Bieber nog wel zo grappig vindt vanaf het moment dat hij de flacon van Someday zag. Jacobs heeft ‘see you in court’ overwogen, maar volgens de Dailymail liet hij het rusten met: ‘I look around the room and I look at the work we’ve done and a quote I always bastardize but I really believe in, is something Chanel said: ‘He who insists on his own creativity has no memory’.

En over Chanel gesproken: ‘zij’ had op haar beurt Jacobs kunnen lastigvallen gezien de overeenkomsten tussen de colognes van hem en ‘algemene’ stijl van de Chanelparfums. Maar waar ik meer van geschrokken ben, is de prijs. Ik had een midprice-geurtje à la zijn landgenoot en collega Celine Dion verwacht. Want de inhoud staat echt niet in verhouding tot de prijs.

Someday is heel onschuldig en zoet vermaak. Niet meer en niet minder. Maar daar staat dan wel weer iets heel erg ‘Bieb’ tegenover: de netto-opbrengst van Someday – na betaling van belasting, royalties, onkosten en ‘company requirements’ – wordt via Give Back Brands gedoneerd aan goede doelen. Maar hoeveel dat exact is, wordt niet duidelijk gemaakt.

WAT RUIK IK EIGENLIJK?

Musk en vanille. Dat hoort natuurlijk bij een girly geur, maar verreken dat dan wel netjes in de prijs zoals Beyoncé, Naomi en Christina (Aguilera) dat ook doen. Belieb it or not, maar Someday is volgens de officiële Justin Bieber-site een gourmandgeur met een vleugje bloemen. Voor mij is het een overvolle musk-vanillegeur met weinig gourmand en weinig bloemen. Eerst is er een fruitige frisheid opgeroepen met mandarijn, peer en rode bes. Dan is het de bedoeling dat de jasmijn gaat bloeien. Ik zou het eerder omschrijven als ‘iets’ dat een fris-bloemige indruk wekt, dat snel wordt overschaduwd door de basis: veel witte musk en veel vanille. En toch blijft Someday een fris-luchtige toets houden.

RUIK & VERGELIJK

Minitrendje of niet? Na celebs vinden ook makers van populaire tv-programma’s dat een geurtje genoemd naar hun waanzinnige succes helemaal niet zo’n slecht idee is. Nadeel is dan weer wel dat je een deur open zet. Als je niet oppast verschijnt in deze categorie ook vintage: I Love Lucy, Dallas, Cheers, The A Team, The X Files…

Desperate Housewives Bree, Susan, Lynette (2009)
America’s Next Topmodel Dream Come True (2012)

Geschreven door Erik Zwaga, de geurengoeroe.
Onafhankelijk parfumspecialist & journalist.

Parfumerie.nl wil door samenwerking met Erik Zwaga de consument meer informatie en liefde voor de prachtige parfumeriebranche geven. Een branche met vele uitersten, waar voor iedereen veel te genieten valt. Erik Zwaga is door opleiding en ervaring een specialist bij uitstek. Hij onderhoudt contacten met parfumeurs en diverse parfumhuizen. Zijn mening is alom gerespecteerd. Hij schrijft regelmatig in diverse vakbladen, kranten en beautymagazines. Parfumerie.nl is trots op de samenwerking.

© Copyright Parfumerie.nl