Lancôme Trésor Midnight Rose… 23.57, 23,58, 23.59, 24.00… een versuikerde roos begint te bloeien.

Jaar van lancering: 2011
Neus: Anne Flipo
Model: Emma Watson
Fotografie: Mario Testino

Lancôme is eigenlijk het slachtoffer van zijn eigen parfumsucces. Beter gezegd: het cosmeticahuis wordt gevangen gehouden door zijn succes. Anders gezegd: het heeft zich zó verbonden met zijn ‘emblematische’ bloem – de roos – en die wordt zó gelinked met de stad en de romantiek die daarbij hoort – inderdaad Parijs – dat het bijna geen andere invalshoek durft te kiezen. Dus laat Lancôme deze winter weer een nieuwe roos bloeien in de Lichtstad. Nu op ‘het meest romantische uur, nét voor middernacht, als magie de hemel in een paarse gloed hult. Een levendig moment, opgehangen in de tijd, waarop alles mogelijk lijkt’.

En is tevens het ogenblik wanneer Trésor Midnight Rose helemaal opbloeit: ‘Een magisch nectar waarin de roos zoeter dan ooit naar voren komt’. De geur wordt gedragen door Emma Watson (foto) die zich haast door straten, over pleintjes, in avondcafétjes en langs de oevers van de Seine. Dit Parijs is voor Watson het terrein voor een romantisch spelletje verstoppertje. ‘Met haar spontaniteit, frisheid en een ondeugende vrouwelijkheid betovert zij met één blik, één glimlach. En ze heeft slechts één wens: spelen met de regels van de liefde. Pak mijn hart als je kan! Het parfum dat ze draagt vergroot haar aantrekkelijkheid en personifieert haar ondeugende vrouwelijkheid’.

Over de (mooie) flacon: lang, slank, ‘als een stralend, schitterend juweel met meervoudige facetten en reflecties’ en gehuld in verfijnde en voluptueuze kleurgradaties: van poederig roze tot intens paars. Om de hals prijkt een paarse roos met satijnen blaadjes – symbool voor een gepassioneerde liefde.

Maar de geur heeft nog een ander doel. Net zoals het contracteren van Kate Winslet en Penolope Cruz als nieuwe boegbeelden van Trésor (1990) moet Emma Watson ook jongere consumenten zien te verleiden om voor Lancôme te kiezen. Zal niet makkelijk worden, gezien bij alle parfummerken dit ook al jaren nastreven.

WAT RUIK IK EIGENLIJK?

Is de bedoeling: van Trésor Midnight Rose loopt net zoals een ‘versuikerde appel’ je het water in de mond. Het presenteert de icoonbloem van Lancôme – de roos – als een knapperige, zoete ‘versuikerde roos van liefde’ omringd met zoete en fruitige noten.

Volgens de neus, Anne Flipo, charmeert de roos alles wat ze op haar pad tegenkomt. Eerst zijn het framboos en frisse bosbesknoppen (beide even, maar overrompelend aanwezig) die de roos weten te raken. Daarna verleidt ze in het hart stralend, zonnig jasmijn, fris-bloemige pioenroos en roze peper. De roos wordt in de basis van Trésor Midnight Rose ondergedompeld in een bad van cederhout, vanille en musk.

Het is inderdaad een heel zoet-fruitige roos geworden die wel heel erg strak in de vanille is gezet. Om maar te zwijgen van de musknoot, die wil ondanks de vanille niet echt fluwelig worden. Jonge meisjes schijnen met deze fruitige bloemenparfums weg te lopen… deden ze ook – tijdelijk met – Givenchy’s Hot Couture (2000) en alle rozige Very Irrésistible-variaties vanaf 2004. En wat gesuikerde appels betreft:  Nina van Nina Ricci (2006)

RUIK & VERGELIJK

De klokt slaat bijna twaalf uur middernacht. Voor wie in gelooft in sprookjes, in geuren of alle twee – oppassen geblazen met de volgende:

La Prairie Midnight Rain (2006)
Dior Midnight Charm (2006)
Dior Midnight Poison (2007)
Britney Spears Midnight Fantasy (2007)
Lolita Lempicka L’Eau de Minuit (2008)
Van Cleef & Arpels Midnight in Paris (2010)

Geschreven door Erik Zwaga, de geurengoeroe.
Onafhankelijk parfumspecialist & journalist.

Parfumerie.nl wil door samenwerking met Erik Zwaga de consument meer informatie en liefde voor de prachtige parfumeriebranche geven. Een branche met vele uitersten, waar voor iedereen veel te genieten valt. Erik Zwaga is door opleiding en ervaring een specialist bij uitstek. Hij onderhoudt contacten met parfumeurs en diverse parfumhuizen. Zijn mening is alom gerespecteerd. Hij schrijft regelmatig in diverse vakbladen, kranten en beautymagazines. Parfumerie.nl is trots op de samenwerking.

© Copyright Parfumerie.nl