Honey Honey Honey Marc Jacobs is funnyMarc Jacobs Honey, een gouden vondst.

Jaar van lancering: 2013

Dit is typisch zo’n naam waarvan ik denk: ‘Waarom is die eigenlijk niet eerder gebruikt?’ Want Honey roept alles op wat parfum ‘in zich heeft’ en vooral anno nu wil vertegenwoordigen: speelsheid, romantiek, tederheid, vrolijkheid, onschuld en jeugd. Marc Jacobs doet hiermee voor mij een gouden vondst en ik verwacht dat de geur enorm succesvol zal worden – ‘Fifi Award’-waardig.

Het persbericht meldt dat Jacobs ‘met zijn buitengewone talent klassieke lijnen en patronen opnieuw weet uit te vinden, hij met Honey het streeppatroon innovatief showt. Net als bij zijn briljante mode combineert hij opvallende strepen met speelse stippen’. Het effect: ‘Moderniteit en elegantie verrassend verenigd’.

En: ‘Gecombineerd met een flinke dosis kleur komt dit samen in een grafische, slimme mix die Marcs inventieve spel met klassieke lijnen en patronen reflecteert’.

Leuk hoor de ‘zorgeloze vlinders pronkend op de flacon met levendige gele en zwarte strepen als knipoog naar Honey’s zoete en vrijmoedige karakter. Even aantrekkelijk: ‘De parels in het midden van de vlinders zorgen voor een verfijnde schittering, terwijl het logo en de goudkleurige, spiraalvormige hals een geraffineerd accent uitstralen’. En laten we niet vergeten dat de ‘grafische afbeelding van een vlinder op de met polkadots bezaaide verpakking voor een opvallende finishing touch zorgt’.

Ik weet dat Marc Jacobs wordt over het algemeen niet wordt geassocieerd met ‘de mooiste dag van je leven’. Heb hem nog niet kunnen betrappen op het showen van een bruid (ik ben geen modeblogger en -addict), maar Honey ‘schreeuwt’ voor mij om een flanker of limited edition… Honeymoon.

WAT RUIK IK EIGENLIJK?

HoningHeb jij dat nu ook? Bij het ruiken van Honey, resoneert dit door mijn hoofd: ‘Honey honey, how you thrill me, ah-hah, honey honey. Honey honey, nearly kill me, ah-hah, honey honey. I’d heard about you before…’, inderdaad Abba. Dit ‘zoetsappige’ melodietje ‘vertaalt’ eigenlijk perfect de boodschap van de geur.

Zoet en sappig is namelijk de opening: groene peer en mandarijn ondergedompeld in een punch-nuance (lees: een abstracte mix van vruchten die het geheel een lichte sensuele ondertoon geeft). Het hart is opvallend helder, fris, zonnig en toch zacht. Ofwel, cologne-achtig oranjebloesem vermengd met kamperfoelie (met zijn friszonnige en honingachtige noot) die een veloursachtige ondertoon krijgt door perzik. De afronding van Honey garandeert dat dit alles wordt vastgehouden. Vanille, zachte houtsoorten en vanzelfsprekend honing.

Ik vind Honey zeer geslaagd in die zin dat presentatie en inhoud perfect matchen. En ondertussen: ‘I heard about you before. I wanted to know some more. And now I know what they mean, you’re a love machine. Honey honey, touch me, baby, ah-hah, honey honey…’

RUIK & VERGELIJK

Fifi AwardsIs het full blown kitsch, is het hedendaagse kunst? Bengelt het tussen beide? Er zijn mensen die de ‘plastic fantastic’-presentatie van de recente geuren Marc Jacobs verschrikkelijk vinden, anderen waarderen juist de avant-gardistische benadering. Ik sluit me vooralsnog bij de laatste aan. Ook de Amerikaanse organisatie die jaarlijks de belangrijkste prijzen uitreikt in de parfumindustrie – Fifi Awards – waardeert het in ieder geval. Onderstaande geuren kregen de eerste prijs:

Marc Jacobs Daisy (2008)
Marc Jacobs Lola (2010)

Geschreven door Erik Zwaga, de geurengoeroe.
Onafhankelijk parfumspecialist & journalist.

Parfumerie.nl wil door samenwerking met Erik Zwaga de consument meer informatie en liefde voor de prachtige parfumeriebranche geven. Een branche met vele uitersten, waar voor iedereen veel te genieten valt. Erik Zwaga is door opleiding en ervaring een specialist bij uitstek. Hij onderhoudt contacten met parfumeurs en diverse parfumhuizen. Zijn mening is alom gerespecteerd. Hij schrijft regelmatig in diverse vakbladen, kranten en beautymagazines. Parfumerie.nl is trots op de samenwerking.

© Copyright Parfumerie.nl