Shiseido viert 140 jarig bestaan met Zen Secret Bloom

Jaar van lancering: 2012
Parfumeur: Michel Almairac
Concept & realisatie: Shiseido

De bedoeling van de flacon van Zen uit 2007: een abstracte voorstelling van een Japans theepaviljoen. Het wordt opgeroepen met twee vierkante plaatjes: één van glas (flacon), één van plastic (dop). Ik vond het eerlijk gezegd wel vergezocht en kaal. Je moet wel over veel fantasie beschikken om in dit minimalisme een zo rijke traditie van Japan te zien. Met een nieuwe interpretatie – zowel in geur, zowel in presentatie – die verschijnt ter gelegenheid van het 140jarig bestaan van het Japanse cosmeticahuis – gebeurt het ‘eindelijk’.

Althans met mij: door de gouden gloed en het toegevoegde bloemenpatroon – zowel op de bovenkant van de flacon, als op een van de zijkanten van de dop – en slechts een beetje verbeeldings

vermogen, zie ik nu met Zen Secret Bloom een theepaviljoen voor me. Dit is mij voor moderne Japanse esthetiek: less is more maar verbonden met gratie. Noem het neo art deco. Het ‘vloeiende bloemen’-motief is afkomstig van de allereerste Zen (1964) en werd toen gemaakt door illustrator Marehide Susuki: ‘Met zijn magische penselen en zwarte sumi-inkt creëert hij delicate lijnen waarmee bloemen tot leven worden gebracht die door de flacon lijken te vloeien’.

Niet geïnteresseerd in de geschiedenis van Shiseido, ga naar Ruik & Vergelijk. Volgens het persbericht was het motto van Shinzo Fukuhara (1883-1948), de derde zoon van de oprichter van Shiseido, Arinobu Fukuhara: ‘Om te zien zijn er schilderijen. Om te horen muziek. Om te voelen beelden. Maar wat is er om te ruiken? Ik wil geur verheffen tot een kunstwerk’. Hij was naast eerste directeur van Shiseido ook geurkunstenaar en fotograaf, iemand met een fijnzinnige artistieke smaak die geleidelijk de focus van de onderneming van farmaceutica naar cosmetica verlegde. Bijzonder: Shinzo Fukuhara was de eerste die de Japanse holistische benadering van het leven combineerde met technologie en wetenschap.

In 1917 bracht Shiseido zijn eerste, zelf geproduceerde geur op de Japanse markt. Voorheen werden die ingevoerd of betrof het slechte kopieën. Fukuhara was de eerste die geuren ontwikkelde op basis van ‘Japanse’ bloemen en voegde iets vernieuwend toe: kunst. Hij creëerde parfums niet uitsluitend op basis van ingrediënten, maar nam ook concepten, emoties en beelden mee in de ontwikkelingsfase.

Zo was Snow Fairy (1934) gebaseerd op een verhaal over een sneeuwprinses. Hiermee creëerde hij een totaal nieuwe geurervaring voor Japan. Onder hem ontwikkelde Shiseido meer dan 50 variaties op bloemige parfums waardoor journalisten hem omdoopten tot ‘Hana no Fukuhara’, ofwel de kunstenaar van bloemige parfums. In het Japans betekent ‘Hana’ zowel bloem als neus.

WAT RUIK IK EIGENLIJK?

Komt het nu omdat ik Zen als geur al ken? Komt het nu omdat het daadwerkelijk zo is ? Want ook Zen Secret Bloom verspreidt een enorme vredig en ‘geruststellend’ aroma. Een van de redenen: geen frisse opening. Je zit direct in een zalvende sfeer. Door Michel Almairac omschreven als een bloemige chypre: ‘Ik wou een intense en mysterieuze geur met contrasten die alle belangrijke ingrediënten afzonderlijk uitvergroot en versterkt, gouden bloemen die bloeien in de nacht’. Ik hou het meer op een neo-chypre.

En zonder dat er één de baas wordt: ‘hand in hand’ zorgen ze er voor dat Zen Secret Bloom warme gouden golven verspreidt die ‘zensationeel’ is en, om maar eens een cliché van het zuiverste parfumwater te gebruiken, lichaam en geest één laat worden. Is natuurlijk wel een kwestie van geloven in.Het geheim en de charme van de geur: de volheid van het hart. Jasmijnabsolu (in dit geval een die zweeft tussen zonnig en zwoel) en frisse fresia. Die neem je inderdaad apart goed waar, maar toch gaan ze een fusie aan. Het effect: de geur begint te stralen. De basis zorgt dat de bloemen een diep en intens aard aura krijgen, opgeroepen met houtigachtig patchoeli, benevelend, rokerig wierook en een toets zoet-zwarte vanille (die door de wierook een kruidachtige toets krijgt).

RUIK & VERGELIJK

Tien jaar geleden was de parfumerie in de ban van geuren die meer dan alleen maar lekker roken. Ze maakten je actief dan wel lekker loom, zetten aan tot een vredig gevoel. Is nu helemaal voorbij. Shiseido blijft er in geloven…

Shiseido Zen (2007)

Geschreven door Erik Zwaga, de geurengoeroe.
Onafhankelijk parfumspecialist & journalist.

Parfumerie.nl wil door samenwerking met Erik Zwaga de consument meer informatie en liefde voor de prachtige parfumeriebranche geven. Een branche met vele uitersten, waar voor iedereen veel te genieten valt. Erik Zwaga is door opleiding en ervaring een specialist bij uitstek. Hij onderhoudt contacten met parfumeurs en diverse parfumhuizen. Zijn mening is alom gerespecteerd. Hij schrijft regelmatig in diverse vakbladen, kranten en beautymagazines. Parfumerie.nl is trots op de samenwerking.

© Copyright Parfumerie.nl