Stella McCartney Stella, een moment van perfectie.

Jaar van lancering: 2003
Parfumeur: Jacques Cavallier

Stella McCartney ‘Ik wilde een parfum dat ik zelf wil dragen. Ik weet precies waar ik wel en niet van hou. Ik wilde een parfum dat mijn Engelse roots weerspiegelt, iets heel traditioneels dus’. Over de naam: ‘Het lijkt zo vanzelfsprekend, dat de evidentie mij eerst deed aarzelen. Maar waarom ontkennen dat ik besta en dat ik een parfum lanceer?’

Over de flacon: ‘Ik ben gek op parfumflacons. Ik wilde een kostbaar object dat je koestert. Mijn flacon is in zwaar, gedeeltelijk handgemaakt. En er is ook een subtiele illusie van kleur, van amethist kristal dat net als bij een juweel wordt geweerkaatst door verschillende facetten.’

‘Onder de dop zit een exquise glazen applicator die doet denken aan de kracht en traditie van oude parfums. Heel wat sexier dan een verstuiver. Ik hou van de sensuele manier waarop je een parfum aanbrengt, het delicate gevoel als het extract langs je nek glijdt. Het heeft bijna iets gevaarlijks. De flacon van het eau de parfum is iets mannelijkers. Het etui vormt als het ware een tweede huid. Het is een beetje als het materiaal van de flacon, op maat gemaakt’.

Over de geur: ‘Ik gaf de parfumeur een foto van een roos op haar mooiste moment, namelijk het moment vlak voor ze begint te verwelken. Het hoofdje is zwaar en de blaadjes staan zo ver open dat ze op het punt staan te vallen. Dit is de schoonheid en de fragiliteit die ik wou vangen. Het moment van perfectie’.

‘Het is dit contrast tussen kracht en breekbaarheid dat Stella typeert. De roos, het symbool van vrouwelijkheid en sensualiteit, wordt getransformeerd tot een dynamische en vlijmscherpe sensatie van moderniteit.’

Bijzonder: zoals bekend is Stella McCartney overtuigd vegetariër, actief lid van de Engelse dierenbescherming, daarnaast aanhangster van eerlijke producten die eerlijk worden geoogst.

Koop je een van haar badproducten (zoals de bodymilk en douchegel) uit de Stella-lijn dan weet je zeker dat a: maximaal gebruik van natuurlijke bestanddelen wordt nagestreefd, b: dat er ggo’s zijn gebruikt, c: alleen biologische bestanddelen zijn verwerkt, d: dat er geen kunstmatige conserveringsmiddelen aan te pas kwamen, e: geen elementen van dierlijke oorsprong zijn toegepast, f: dat de niet bedreigde grondstoffen uitsluitend worden geplukt door volwassenen en dat g: de ingrediënten niet zijn getest op dieren.

WAT RUIK IK EIGENLIJK?

Het kan niet anders. Ruik je Stella, dan ruik je roos. En een mooie roos! In de aanzet ervaar je het al: zuivere rozenessence mengt zich lieflijk met pioenroos en mandarijnessence. In het hart domineert roosabsolu, de meest intense en vrouwelijke geursensatie van de roos. In de basis overheerst amber verdiept door houtnoten.

Ook lekker: Sheer Stella uit 2005. ‘Een ijskoude, waanzinnige cocktail met een pikante, zondige, romantische en sensuele smaak’. Denk aan ‘berijpte’ citroen, granny smith, hemelse roos en amber.

RUIK & VERGELIJK

We dachten dat het bijna niet zo gebeuren: jonge en invloedrijke ontwerpers die de mogelijkheid krijgen hun visie op parfum te geven. Maar vanaf 2000 gebeurt het dan toch. En wat opvalt: ze schamen zich niet om ouderwets, tutti en streng in hun benadering te zijn. Kijk en ruik aan:

Marc Jacobs Marc Jacobs (2001)
Alexander McQueen Kingdom (2003)
Viktor & Rolf Flowerbomb (2004)

Geschreven door Erik Zwaga, de geurengoeroe.
Onafhankelijk parfumspecialist & journalist.

Parfumerie.nl wil door samenwerking met Erik Zwaga de consument meer informatie en liefde voor de prachtige parfumeriebranche geven. Een branche met vele uitersten, waar voor iedereen veel te genieten valt. Erik Zwaga is door opleiding en ervaring een specialist bij uitstek. Hij onderhoudt contacten met parfumeurs en diverse parfumhuizen. Zijn mening is alom gerespecteerd. Hij schrijft regelmatig in diverse vakbladen, kranten en beautymagazines. Parfumerie.nl is trots op de samenwerking.

© Copyright Parfumerie.nl