Womanity, woman of the world, join hands!

Jaar van lancering: 2010
Parfumeur: Fabrice Pellerin

Womanity komt aardig in de buurt van neo-niche.

Eerst gezegd: vind het wel een verwarrend concept. Want met Womanity ‘geeft’ Mugler de vrouw meer dan een vernieuwende geur. Want hij koppelt hieraan een gelijknamige, interactieve site die de onzichtbare band tussen alle vrouwen wereldwijd wil stimuleren.

Een bewonderingswaardig idee, alleen kun je je afvragen of er al niet genoeg van dergelijke ‘bondings’-initiatieven zijn op internet; er wordt wat ‘afgechat’ tussen vrouwen onderling. En de vraag is of je dit als vrouw via een geur wilt doen. De toekomst zal het uitwijzen.

Nu de flacon. Typisch Mugler. Streng, krachtig, duidelijk. Een combinatie van verschillende stijlelementen: gothic, art deco, ‘Grace Jones’, ‘Wagneriaans’ en ‘science fiction’. Maar dit keer, minder poëtisch, minder dromerig dan bijvoorbeeld Angel (1992) en minder buitenaards dan bijvoorbeeld Alien (2005).

Wel ‘urban’ en realistisch… logisch gezien het doel van Womanity: het verbinden van vrouwen wereldwijd die ‘vandaag’ leven. Dit idee wordt versterkt door de ketting aan de flacon waaraan de dop is bevestigd (symbool voor de link die alle vrouwen verbindt). En die dop is ringvormig (symbool voor ‘oneindigheid’). De kleur van de geur staat symbool voor ultieme vrouwelijkheid.

Ook belangrijk: het eco-vriendelijke uitgangspunt. De reden volgens Mugler: ‘Veel vrouwen willen iets positiefs bijdragen aan het milieu’. Womanity speelt hierop diverse manieren op in: alle flacons zijn navulbaar en de verpakkingen vervaardigd uit gerecycled karton.

En wil je weten hoe Thierry Mugler himself over de ‘vrouwenbond’ denkt, ga naar womanity.com; hierin vertelt hij (in het Frans) hoe hij op het idee is gekomen.

Nu de geur. Is anders omdat het ‘zich op iedere huid anders ontwikkelt’. Wat dat precies betekent wordt niet uitgelegd. Ook de toevoeging dat Womanity een ‘muzikaal parfum is waarvan de noten worden bespeeld door de emoties van de vrouw die het draagt’, lost het mysterie ook niet op. Misschien dit wel: Thierry Mugler wilde een onverwachte creatie.

WAT RUIK IK EIGENLIJK?

En dat is Womanity. Eerst is er een scherpe, overweldigende uitbarsting van citrusnoten die nogal ‘roze’ overkomen. Ik vermoed roze grapefruit die bestrooid lijkt met poedersuiker.

Op de achtergrond neem je direct al de hoofdnoot van vijg waar. Vol, groen-zoet en melkachtig. Ook is er een ondefinieerbare bloemige noot. Samen gaat het op in het geheim en tevens het vernieuwende van Womanity: kaviaar (foto). Helemaal letterlijk moet je dit niet nemen. Het is meer een zeezoutig geurmolecuul (eigen aan kaviaar) dat je met een beetje fantasie ‘nouvel gourmand’ kunt noemen, want niet zoet maar zilt.

Ben er nog niet helemaal uit. ‘Definitieve’ indruk volgt binnenkort. Wat ik wel weet: ik ruik – en dat is leuk – een echo van Angel maar dan herrijzend uit de zee.

RUIK & VERGELIJK

De prachtige Thierry Mugler parfumcollectie

Geschreven door Erik Zwaga, de geurengoeroe.
Onafhankelijk parfumspecialist & journalist.

Parfumerie.nl wil door samenwerking met Erik Zwaga de consument meer informatie en liefde voor de prachtige parfumeriebranche geven. Een branche met vele uitersten, waar voor iedereen veel te genieten valt. Erik Zwaga is door opleiding en ervaring een specialist bij uitstek. Hij onderhoudt contacten met parfumeurs en diverse parfumhuizen. Zijn mening is alom gerespecteerd. Hij schrijft regelmatig in diverse vakbladen, kranten en beautymagazines. Parfumerie.nl is trots op de samenwerking.

© Copyright Parfumerie.nl