VADERDAG-VERRASSINGEN

Je zou denken dat vader op vaderdag, net als moeder op moederdag, naast de één dag durende V.I.P-behandeling, de stropdas, sokken en underwear ook een lekker luchtje cadeau krijgt. Niets is minder waar! Uit onderzoek blijkt dat wanneer vader zin heeft in iets luchtigs, hij toch vaak zelf op pad moet gaan. Moeders, zonen en dochters van Nederland laat het dit keer niet zover komen. Bij een V.I.P-treatment op Vaderdag hoort ook een Very Interesting Parfum. En: Parfumerie.nl heeft voldoende keuze: voor elke ‘soort vader’ is er wel een geur die hij zeker weet te waarderen.

VADERS MET GERAFFINEERDE SMAAK

Het worden er steeds meer: vaders die met een populair geurtje geen genoegen meer nemen. Calvin Klein, Hugo Boss, Davidoff, Jil Sander… dat kennen ze nu wel. En: ze zijn door jarenlange ervaring er achter gekomen, wat voor een soort geur ze nu eigenlijk aangenaam vinden. Kort door de bocht: geuren die een stap verder gaan, die een duidelijke boodschap verkondigen. Deze vaders hebben aan een Amouage een goede. Dit in Oman opgerichte parfumhuis (anno 1983) verenigt de puurheid van de eeuwenoude Arabische parfumcultuur met de finesse en geraffineerdheid van het klassieke Franse parfum. Amouage is niche. Niche in verband met geur wil zeggen: een zoektocht aan de hand van de beste kwaliteit ingrediënten naar de essentie van geur. De beste kennismaking: de giftset Amouage Men. Alle bekende parfumfamilies worden hier voorgesteld zodat je ‘als vader’ kunt onderzoeken wat voor een soort geur je het beste ‘ligt’. Neem bijvoorbeeld Reflection Man uit 2007: veel kruiden en bloemen die samenkomen in een krachtige houtachtige basis.

VOOR ‘GEWONE’ VADERS

Veel damesglossy’s willen ons laten geloven dat er bijna geen ‘gewone vader’ meer bestaat in Nederland. In Linda, in Jan en zelfs de Margriet en de Libelle worden jonge, ‘middelbare’ en oude vaders als uitermate hip en cool gepresenteerd. Niets is ze te dol, ze gaan ervoor. In navolging van Jamie Oliver bereiden ze de gekste recepten, picknicken en ‘pikken’ ze een museumpje met de hele familie dat het een aard heeft. En dat terwijl als je ze diep in hun hart kijkt, nu maar aan één ding denken: het EK! Dus over een geur nadenken… daar hebben ze nu even geen tijd voor. Een echte klassieker in deze categorie is Davidoffs Cool Water Man: een ‘wilde’ golf van kruiden en bloemen die het lichaam en gemoed ‘cool’ maakt.

AVANT-GARDE VADERS

Er zijn ontwerpers die inmiddels ook weten dat je de ‘gemiddelde’ vader niet meer tevreden kunt stellen met alleen maar een zogezegd lekker geurtje. Naast de inhoud, moet ook de presentatie een statement maken. Hetzij humoristisch, hetzij op een moderne wijze, hetzij alleen al door de flacon. Maar opvallend bij de geuren van Jean Paul Gaultier (bijvoorbeeld Kokorico, zie foto), Dsquared2,
Viktor & Rolf, Marc Jacobs en John Richmond is dat ze inhoudelijk ook een statement maken. Geen varengeuren en/of citrusgeuren – de twee meest geliefde soorten in het mannensegment – maar essences die de man in een subtiel-sensueel of stoer-chique aura hullen. Geprononceerd, maar niet te heftig. Als vader merk je inderdaad – ook al spuit je’m casual tijdens het ochtend badritueel op – dat je een echte en volle geur draagt die ook door anderen geroken mag worden.

VOOR ‘ZUINIGE’ VADERS (moeders en kinderen)

Ja, iedereen durft het nu bijna hard op te zeggen: ‘Het is crisis’. Wat betekent dat in combinatie met Vaderdag en geuren? Heel simpel: de kans bij parfumerie.nl om voor weinig geld een geur te ‘scoren’ die niet onderdoet voor zijn ‘collega’s’ in het luxesegment. De reden: hoewel ooit even luxe en exclusief gelanceerd, hebben veel geuren na een succesperiode in de loop van de jaren toch aan populariteit ingeboet. Dat wil dus niet zeggen dat ze daarom minder van kwaliteit zijn. Het concept bleek gewoon niet ‘eeuwig’. Sterker, door de constante stroom aan nieuwe geuren overkomt het gemiddeld zeven op de tien geuren. Een goed voorbeeld: Nikos Sculpture Homme waarin de wereld van de Middellandse Zee (in het bijzonder de eilanden van Griekenland) prachtig wordt opgeroepen: fris, kruidig, zonnig en met een zoete, zalvende ondertoon.

VOOR KLASSIEKE VADERS

Klassiek, met deze kwalificatie beledig je geen enkele vader. Bijna elk parfumlabel heeft wel een geur in het assortiment die aan deze voorwaarde voldoet. Dat wil zeggen: geuren die niet schreeuwen, niet ‘stinken’, maar heel subtiel op de achtergrond hun geurnuances verspreiden. En dat kunnen zowel bekende als een beetje ‘vergeten’ geuren zijn. Bvlgari Man is een goed voorbeeld: een aangename blend van frisse, bloemige en houtachtige noten die samen een prettig en comfortabel gevoel oproepen. Speciale aandacht verdient het parfumextract van een van de meest populaire vanaf de jaren negentig: Acqua di Giò van Giorgio Armani. Het verfrissende zoet-ziltige water gaat nu diepte in en wordt hierdoor een ‘niche-ervaring’. Andere klassiekers: Pi Givenchy (een ‘zoete’ houtgeur), Mont Blanc Presence Homme (klassiek-houtig) en The Essence van Porsche Design: frisheid en warmte aangenaam gebottled.

VOOR MODEBEWUSTE VADERS

Die zijn er dus steeds meer. Terwijl deze vaders doen alsof ze van niks weten, hebben ze inmiddels wel in de gaten, welke merken wel ‘hot’ of ‘not’ zijn. En dus vinden ze het best wel hip & chill dat er een of meerdere geuren van op hun badkamerplankje staan. Keuze te over. Maar om van deze vaders nu te vragen welk luxelabel er op hun prioriteitenlijstje staat, dat gaat wellicht te ver… Het feit dat je als echtgenote, dochter- en/of zoonlief hem een geur van een deze merken cadeau geeft, bevestigt ze in hun op de hoogte zijn. Is je man/vader een beetje ‘english minded’, dan maak je met Burberry indruk. Paul Smith mag ook. Is je man/vader gevoeliger voor merken die vanuit Italië hun geurcodes verzenden, denk dan aan Dolce & Gabbana, Versace en Ferragamo mag ook.

VOOR ARTISTIEKE VADERS

De manier waar op parfums worden gemaakt, wordt vaak vergeleken met de ‘grote kunsten’: klassieke muziek, poëzie en architectuur. Staat chic en mysterieus. Mannen zijn over het algemeen minder gevoeliger voor dan vrouwen voor dit soort verheven inspiratiebronnen. Niet te veel gezwijmel en niet te veel gedroom alsjeblieft. Toch weten sommige ontwerpers een gevoelige snaar bij hen te raken. L’Eau d’Issey pour Homme van Issey Miyake viel vooral in het begin in de smaak bij vaders met een artistiek beroep. Komt natuurlijk door de architectonische vormgegeven flacon. De inhoud telde natuurlijk ook mee: een ‘stil’ water dat de op chique wijze de diepere gronden van de oceaan (waarin verdwaalde kruiden ronddrijven) verkent. Narciso Rodriguez is ook ‘stil’ wat zijn eerste geur voor de man betreft. Deze Amerikaanse ontwerper zoekt het niet in het pats-boem-effect. De geur wordt door hem zelf omschreven als ‘ontwapenend omdat het zowel ondoorgrondelijk als bedwelmend is. Het creëren was zelfs een nog intiemere belevenis voor mij omdat ik een man ben en ik altijd musk, het hart van de geur, heb gedragen’.

VOOR SPORTIEVE VADERS

De ‘Verenigde Parfumeurs’ komen er steeds meer achter dat je de meeste vaders het makkelijkste inpakt als je een geur linkt aan sport. Dus: ieder luxemerk zijn eigen sportgeur. In alfabetische volgorde nu op de markt: Armani (zelfs twee maal), Boss, Cartier, Dolce & Gabanna, Gucci, Kenzo, Lanvin, Miyake, Roger & Gallet. Dat wil niet zeggen dat je als vader daadwerkelijk sportief hoeft te zijn. Het gaat meer om het relaxte en ontspannen idee dat sportgeuren willen schenken, en het effect van de inhoud: verkwikkende en energiebevorderende essences. De overeenkomst: citrusessences gecombineerd met groene en waterachtige noten die rustig neerdalen op een niet al te overheersende houtbasis. Ook al heb je een maand niet getraind of gejogged, deze geuren geven je bijna het idee…

VOOR LANG LEVE DE LOL VADERS

Ja die heb je ook. Vaders voor wie elke dag een feest is. Dan weer vieren ze het alleen (goed boek), met hun partner (romantisch dinertje), de kinderen (bezoek aan het pretpark), soms trekt hij er met vrienden op uit (samen naar een voetbalstrijd). Alleen, met deze groep houdt de parfumindustrie niet echt rekening: geuren worden meestal heel serieus gepresenteerd. Toch zijn er wel degelijk geuren met een knipoog en vrolijke boodschap. Soms is het de naam (Jump en Thrill van Wolfgang Joop!), soms de flacon (Le Male van Jean Paul Gaultier), soms de campagne (Uomo van Moschino). Soms komt het allemaal samen: 1 Million van Paco Rabanne, Bang van Marc Jacobs.

Geschreven door Erik Zwaga, de geurengoeroe.
Onafhankelijk parfumspecialist & journalist.

Parfumerie.nl wil door samenwerking met Erik Zwaga de consument meer informatie en liefde voor de prachtige parfumeriebranche geven. Een branche met vele uitersten, waar voor iedereen veel te genieten valt. Erik Zwaga is door opleiding en ervaring een specialist bij uitstek. Hij onderhoudt contacten met parfumeurs en diverse parfumhuizen. Zijn mening is alom gerespecteerd. Hij schrijft regelmatig in diverse vakbladen, kranten en beautymagazines. Parfumerie.nl is trots op de samenwerking.

© Copyright Parfumerie.nl