Van Cleef & Arpels First
My first perfume
My last perfume
My everything perfume

Jaar van lancering: 1976
Parfumeur: Jean-Claude Ellena
Art director: Van Cleef & Arpels
Flaconontwerp: Jacques Llorente

We schrijven 1 december 1976. Het is zover. De hele high society en modepers van Parijs zijn bijeen in het beroemdste hotel van de lichtstad, de Ritz, gevestigd op tevens het beroemdste plein van de stad: Place Vendôme – het plein met de hoogste bezettingsgraad aan juweliers ter wereld. Die avond zal het huwelijk voltrokken worden tussen de ‘haute joaillerie’ en de ‘haute parfumerie’ Ofwel: die avond zal het juweliershuis Van Cleef & Arpels – hoofdkantoor Place Vendôme – zijn eerste parfum lanceren. Heel toepasselijk First gedoopt. Vanwege het succes mag een jaar later de New Yorkse society getuige zijn van de Amerikaanse lancering. Op the first of march 1977 wordt First gepresenteerd in het Franse consulaat, waarbij de genodigden een diamanten kroon kunnen bewonderen die had toebehoord aan keizerin Eugénie (1826-1920), vrouw van Napoleon III en gemaakt door Van Cleef & Arpels.

Het blijft de vraag waarom niet eerder een juweliershuis op het idee is gekomen een parfum te lanceren. De verbintenis tussen haute couture en haute parfumerie is al decennialang lucratief, en bovendien hebben couturiers en juweliers veelal dezelfde klanten. Van Cleef & Arpels is de eerste juwelier die op een andere klant mikt: de vrouw in de straat die zich geen echte ‘haute joaillerie’ kan veroorloven, maar voor haar ‘first chique’ geur in plaats van de traditionele parfumleveranciers, kiest voor een juwelier.

First, de eerste vloeibare setting van juwelen, heeft zijn gelijk bewezen. Want de concurrentie volgde snel en inmiddels zijn de ‘Verenigde Juweliers’ niet meer weg te denken uit de parfumerie. En de flacon is nog steeds mooi. En de reclamecampagnes ook! Vooral die met de lelie, raar alleen, want die zit niet in de geur!

WAT RUIK IK EIGENLIJK?

Bij het ontwikkelen van First kreeg Jean-Claude Ellena de volgende opdracht: ‘maak een parfum dat ruikt en er uitziet als een juweel’. First kun je omschrijven als zeer, zeer, zeer klassiek. Na de traditioneel-frisse opening van bergamot met een vleugje zwarte bes – enige moderne noot – is het ylang-ylang die haar sterke geurspoor – ondersteund door galbanum – verspreidt. Een originele combinatie: volle en koppige sensualiteit ondersteund door een intens groene balsemachtige noot.

In het hart wordt dit duo vergezeld van roos, jasmijn en tuberoos (foto). Ook weer heel klassiek. Jasmijn speelt door gelige en luchtige volheid een disonante rol die eerder mooi harmonieert met galbanum, dan met de overige bloemen. En dit alles aangenaam en goed ruikbaar ondergedompeld in aldehyden waardoor deze bloemenweelde ronder en voller wordt. De basis van sandelhout, patchoeli, tonkaboon, vetiver, amber, musk garandeert dat het zwoele karakter van dit overrompelende boeket aan diepte en intensiteit wint.

En knap en heel aangenaam: toch behoudt de geur een zekere luchtigheid. En dat is weer te danken aan een opvallende dosis hedione, ofwel jasmijn ondergedompeld in fris, helder water. Opvallend is trouwens het verschil met tussen de eau de toilette. Die wordt gekenmerkt door een frisser bloemenaspect opgeroepen met hyancint, perzik, framboos in de topnoot.

RUIK & VERGELIJK

Opvallend is hoe uitgesproken en karaktervol juweliersparfums zijn. Vooral de allereerste! Logisch, ze willen net zoals hun creaties ‘in steen’, schitteren.

Cartier Must (1981)
Boucheron Femme (1988)
Chopard Casmir (1991)
Bvlgari pour Femme (1994)
Mauboussin pour Femme (2000)

Geschreven door Erik Zwaga, de geurengoeroe.
Onafhankelijk parfumspecialist & journalist.

Parfumerie.nl wil door samenwerking met Erik Zwaga de consument meer informatie en liefde voor de prachtige parfumeriebranche geven. Een branche met vele uitersten, waar voor iedereen veel te genieten valt. Erik Zwaga is door opleiding en ervaring een specialist bij uitstek. Hij onderhoudt contacten met parfumeurs en diverse parfumhuizen. Zijn mening is alom gerespecteerd. Hij schrijft regelmatig in diverse vakbladen, kranten en beautymagazines. Parfumerie.nl is trots op de samenwerking.

© Copyright Parfumerie.nl