Versace Oud NoirVersace pour Homme breidt uit met Oud Noir.
‘Oud’ en vertrouwd.

Jaar van lancering: 2013

Een van de fijnste ingrediënten uit het parfumerie vakmanschap is oud, ook bekend als agar, adelaarshout en hout der goden is de laatste tien jaar van alle kanten belicht. Maar dan vooral in de niche-sector.

Opvallend hierbij: terwijl oud in het Nabije Oosten en in (neo)nichesector geen geslachtsaanduiding kent, wordt het in de ketens als een typisch mannending neergezet. Ook Versace huldigt dit: ‘Voor mannen met een krachtige persoonlijkheid’ die genieten van ‘de verleiding van een zonsondergang in de woestijn, als een zucht warme wind die je gezicht beroert en je een optimaal gevoel van geluk geeft’.

WAT RUIK IK EIGENLIJK?

Versace pour Homme Oud NoirHet persbericht omschrijft Pour Homme Oud Noir als ‘een intense en vorstelijke compositie; kruidig en met een diepere laag van leer’. Klopt. In vergelijk met de ‘eerste’ lichting oud-geuren, kun je zeggen dat deze versie meer prêt-à-porter is, meer confectie.

Maar dat wil niet zeggen dat het ‘light entertainment’ is. Integendeel, het is – zegt het persbericht eveneens – ‘een sensueel krachtig aroma, bijna lustopwekkend’. Vanaf de eerste spray zit je direct midden in het oud. De opening van bloemig-fris neroli en fris-bloemig oranjebloesem gedraagt zich als een fata morgana; voor je het weet is die weg. Wat resteert is een peperinjectie: pittig, kruidig en tegelijkertijd gekruid wat versterkt wordt door het drooggroene kardemon.

Dan begint de ‘verniching’ van de geur met droogzoet saffraan (nu zeer geliefd in verfijnde parfumkringen) die prachtig linkt met rokerig en ijl wierook en oud; donker, ‘grof’ en, dat is zijn charme, ongekend verfijnd… En deze intense houtachtige combinatie wordt versterkt door patchoeli. Ruig en eveneens tegelijkertijd verfijnd is de afronding met leer, die versterkt het mannelijke karakter van Pour Homme Oud Noir. Gewoon een zeer mooie oud-geur.

RUIK & VERGELIJK

Oud lijkt inmiddels de opvolger van het gourmandparfum. En oud wordt inmiddels niet alleen meer door nichemerken verwerkt. Sterker, oud wordt mainstream, waarvan de recente variatie van Diors Fahrenheit (2009) getuigt.

Yves Saint Laurent M7 oud absolu (2011)
Réminiscence Oud
(2012)

Geschreven door Erik Zwaga, de geurengoeroe.
Onafhankelijk parfumspecialist & journalist.

Parfumerie.nl wil door samenwerking met Erik Zwaga de consument meer informatie en liefde voor de prachtige parfumeriebranche geven. Een branche met vele uitersten, waar voor iedereen veel te genieten valt. Erik Zwaga is door opleiding en ervaring een specialist bij uitstek. Hij onderhoudt contacten met parfumeurs en diverse parfumhuizen. Zijn mening is alom gerespecteerd. Hij schrijft regelmatig in diverse vakbladen, kranten en beautymagazines. Parfumerie.nl is trots op de samenwerking.

© Copyright Parfumerie.nl