Viktor and Rolf Bonbon ingredientenViktor & Rolf Bonbon laat u verrassen… een bijzonder gourmandparfum!

Jaar van lancering: 2014
Parfumeurs: Cécile Matton en Serge Majoullier

Toen Thierry Mugler in 1992 Angel lanceerde, vroegen veel mensen in de parfumbranche zich af of vrouwen wouden ruiken naar ‘banketbakker’. Het antwoord: na enig voorbehoud, genoten wereldwijd miljoenen, jaar in jaar uit, likkebaardend van Angel en alle look-a-likes en geuren met een lichte, maar duidelijke waarneembare gourmandnoot die volgden.

En toen ik dacht dat de parfumerie een beetje misselijk begon te worden van al dat snoep, volgde daar pats-boem Candy (2011) van Prada. Na Candy dacht ik toch: ‘Nu is het echt afgelopen met gourmand’. En dat leek ook zo, zij het dat veel populaire geuren nog steeds een lichte, bepoederde gourmandsluier – Lancôme’s La vie est Belle (2012) en Giorgio Armani’s (2013) – hebben. Maar echt ‘frontaal gourmand’ dat niet.

Tot Bonbon van Viktor & Rolf. Inderdaad: what’s in a name? Inderdaad: de naam heeft een dubbele betekenis: het verraadt ondubbelzinnig het karakter van de geur en is daarnaast een soort van zelffelicitatie. Bon is goed. Bonbon is dubbel zo goed. Het coutureduo stelt dat het ‘een tijdloze sensatie is die uitnodigt tot een moment van puur plezier’.

Dit zeiden ze ook: ‘Verleidt door auto-erotiek, creëert de vrouw die Bonbon draagt haar eigen verhaal terwijl zij gekleed is in parfum. Dit moment van genotzucht behoort enkel aan haar’. En de vrouw die Bonbon draagt is ‘sterk, prachtig en compleet’. Tijdloos – het is maar net hoe je dit definieert. Auto-erotiek… is dat geen ander woord voor zelfbevrediging? Puur plezier – dat geloof ik graag, maar dan moet je wel van een over-overzoete geur houden die, voor mijn gevoel, meer fruity-gourmand dan ‘bonbon’-gourmand is.

WAT RUIK IK EIGENLIJK?

Viktor and Rolf Bonbon parfumingredientenHoewel de opening van mandarijn en sinaasappel (zacht gemaakt door perzik) fris, fruitig en zoet is – en je dat ook ruikt – moet ik ook heel sterk aan rood fruit denken (komt natuurlijk ook door de flacon), aan een rijke rode vruchtensiroop…

Het hart van jasmijn en oranjebloesem neem je niet als zodanig direct duidelijk waar. Gebeurt later als de basis is ‘ingedaald’ en je eigenlijk een abstracte bloemige noot ruikt. Het garandeert in ieder geval dat Bonbon een zekere luchtigheid blijft behouden die voorkomt dat de volle basis niet gaat plakken, niet door karamel wordt ‘dichtgesmeerd’. De karamel is trouwens vol van geur en wordt smeuïger door amber en melkachtig ‘sandelhout’. Er is nog meer hout op de achtergrond (ceder en guaiac) maar die ruik je ‘achter’ de gourmandmelange.

Het parfum heeft de typische ‘parfumhandtekening’ van Viktor & Rolf. Bonbon is voor mij eigenlijk een intense variatie op Flowerbomb (2004) – maar ‘rete commercieel’ zoals dat heet. Ben echt benieuwd of de jonge vrouw nog een keer zo intens wil snoepen aan een parfum…

Geschreven door Erik Zwaga, de geurengoeroe.
Onafhankelijk parfumspecialist & journalist.

Parfumerie.nl wil door samenwerking met Erik Zwaga de consument meer informatie en liefde voor de prachtige parfumeriebranche geven. Een branche met vele uitersten, waar voor iedereen veel te genieten valt. Erik Zwaga is door opleiding en ervaring een specialist bij uitstek. Hij onderhoudt contacten met parfumeurs en diverse parfumhuizen. Zijn mening is alom gerespecteerd. Hij schrijft regelmatig in diverse vakbladen, kranten en beautymagazines. Parfumerie.nl is trots op de samenwerking.

© Copyright Parfumerie.nl