Victor & Rolf Spicebomb a weapon of mass seduction!

3, 2, 1, BOMMETJE!

Jaar van lancering: 2012
Parfumeur: Olivier Polge
Flaconontwerp: Fabien Baron
Model: Sean O’Pry
Fotografie: Inez Van Lamsweerde & Vinoodh Matadin

De twee belangrijkste lanceringen van het eerste kwartaal in het masstige-segment: Gaultiers Kokoriko en Spicebomb van Viktor & Rolf. Beide hebben een ding gemeen: herkenning. Wil zeggen: draai je het ‘hoofd-flacon’ van de eerste, dan herken je een van zijn signaturen: de torso. Bij Viktor & Rolf zijn dat de granaatvormige flacon en de naam Spicebomb, die refereren aan hun premièreparfum Flowerbomb (2004).

Nu denk je misschien: alweer een torso, alweer een bom? Maar herkenning is juist waarnaar de meeste consumenten – schijnen te – zoeken. Ze willen hetzelfde telkens weer op een ander manier zien, lezen, horen, voelen, ervaren én ruiken.

Nu ligt dat bij Spicebomb iets anders. Want buitenom echte fashion diehards, zijn er maar weinig (jonge)mannen voor wie Viktor & Rolf tot hun constante belevingswereld horen. Die hebben natuurlijk blind Antidote (2006) gekocht.

Een geur die echt Viktor & Rolf was: beetje dromerig, beetje aanstellerig, beetje nichterig en ‘bovenaards’ übergestyled en goed passend bij de braaf-klassieke mannencollecties met een twist. Kun je van Spicebomb niet zeggen: heeft voor mij niet een sterk (behalve naam en flacon) Viktor & Rolf-imago, maar is voor mij eerder Diesel meets Abercrombie & Fitch.

Ofwel, mainstream-geil, de ideale man, het ideale stuk, stud (met een vleugje gay) voor de massa. Volgens het persbericht: ‘Een mysterieuze, bijna iconische schoonheid. Klassiek, maar sexy. Viriel, maar sensueel. Stijlvol, maar animaal. Een zelfverzekerde schoonheid van een man die zijn lichaam, verschijning en verleidelijke kracht perfect onder controle heeft’. Aantrekkelijk? Ontembaar? Ja, maar niet volgens de strenge esthetiek van het merk Viktor & Rolf, lijkt me. Dat is toch meer, zoals het duo zelf, een ‘monsieur’ met een sensualiteit en misschien zelfs wel erotiek die je op het eerste gezicht niet ziet. In plaats van deze right-in-the-face-erotiek.

Je voelt heel sterk aan de campagne het werk van de machtige marketingafdeling van L’Oréal. Die vindt dat het nu de hoogste tijd voor Viktor & Rolf om mainstream te gaan. De Spicebomb krijgt niet voor niets de slogan Weapon of mass seduction mee. Niets mis mee. Je kunt je alleen afvragen of dit juiste manier is. Kans van slagen hangt af van de financiële inzet en geduld van L’Oréal. Maar bedenk: in 1989 had bijna geen enkele man van Joop! gehoord en toch was zijn eerste mannengeur Homme direct een succes (en is het nog steeds).

Nog even dit: Spicebomb ontstond uit frustatie, het modeduo vroeg zich in een vlaag van jaloezie af waarom ze niet onze eigen bom mochten hebben? Mocht van L’Oréal, dus werden ‘de codes van mannenparfums samengesmolten met dynamiet: krachtig, rijk en sensueel; een concentraat met een explosief karakter die mannelijkheid van elke hoek onthult’ en gebottled in een chique, zeer gestileerde ‘tailormade’ handgranaat die je met het lostrekken van de pin (met Viktor & Rolf-logo) tot ontploffing brengt: 3, 2, 1…

WAT RUIK IK EIGENLIJK?

Voor Olivier Polge, bekend om zijn luchtige en waterige mannengeuren met warme ondertonen, is Spicebomb de meest heftige creatie tot nu toe die de vertaling is van de wens van Viktor & Rolf: ‘Een verslavende geur op basis van kruiden gemaakt van de beste grondstoffen denkbaar’.

Is aan die wens voldaan? Gedeeltelijk. Spicebomb heeft hetzelfde als Flowerbomb: het maakt zijn naam niet helemaal waar. Kruiden, inderdaad, maar die lijken eerder verpakt in fluweel dan dat ze op alle kracht ongetemperd hun werking doen.

Zeer klassiek van opbouw, geen verrassende ingrediënten. En zoals bij mannengeuren gaat het om het contrast tussen fris in de opening en houtachtige warmte in de basis. Fris in dit geval: bergamot en grapefruit die na ongeveer vijftien seconden worden gevolgd door de ‘koude kruiden’ elemi-hars en roze peper – garantie voor een vriesachtige bite. Dan komt er iets zoets en stroefs tevoorschijn: chilipeper en saffraan die samen, merkwaardigerwijs, een kaneelachtige indruk maken.

De basis heeft een ‘all-masculine roundness’ opgeroepen met leer and tabak, zij het zeer beschaafd gedoseerd. En die beschaafdheid wordt geprolongeerd met vetiver – die eigenlijk beter te detecteren is. Sterker, hoe langer op de huid, hoe meer vetiver je ruikt.

RUIK & VERGELIJK

Ook heel veel vetiver, maar iets meer hipper gepresenteerd:

Jean Paul Gaultiers Kokoriko (2012)

Moet ook denken aan:

Yves Saint Laurent Body Kouros (2000)

Geschreven door Erik Zwaga, de geurengoeroe.
Onafhankelijk parfumspecialist & journalist.

Parfumerie.nl wil door samenwerking met Erik Zwaga de consument meer informatie en liefde voor de prachtige parfumeriebranche geven. Een branche met vele uitersten, waar voor iedereen veel te genieten valt. Erik Zwaga is door opleiding en ervaring een specialist bij uitstek. Hij onderhoudt contacten met parfumeurs en diverse parfumhuizen. Zijn mening is alom gerespecteerd. Hij schrijft regelmatig in diverse vakbladen, kranten en beautymagazines. Parfumerie.nl is trots op de samenwerking.

© Copyright Parfumerie.nl